בתי אבות דיור מוגן וסיעוד בישראל
יעוץ והכוונה חינם 24 שעות

בית אבות סיעודי

מערך התזונה בבתי אבות סיעודיים

אחד מהאספקטים החשובים ביותר בטיפול בקשישים סיעודיים הוא נושא התזונה. תזונה נכונה מהווה גורם טיפולי ומעלה בצורה משמעותית את איכות החיים של המטופל. בבית אבות סיעודי או בית אבות לתשושי נפש ישנה אוכלוסייה הנמצאת בסיכון להפחתה בצריכת המזון בעקבות תחלואה או ירידה בתפקוד.
על מנת לאפשר את המשך התזונה הנכונה והמתאימה לכל אחד מהשוהים בבית האבות יש לשלב בין מספר גורמים טיפוליים. בעלי תפקידים אלו אחראיים בסופו של דבר על הכנת הטיפול התזונתי ויישומו הלכה למעשה.

הגדרות:

קרא עוד »

תזונה בבית אבות סיעודי

כאשר אנו נאלצים להשאיר את יקירנו בבית אבות סיעודי, אנו מתמלאים בחששות לגבי איכות החיים של האדם הקרוב אלינו, לגבי הטיפול הרפואי, המצב החברתי, וכן איכות המזון אותו יקבל וטיבו.
טיפול תזונתי תומך ומעקב של תזונאית (דיאטנית) מונעים את הידרדרות מצבו של הקשיש ומשפרים את מצבו הבריאותי ואיכות חייו.

קרא עוד »

אפשרויות מימון בית אבות לתשושי נפש

אשפוז בבית אבות לתשושי נפש הינו הוצאה חודשית לא מבוטלת המקשה על משפחת החולה. על מנת לקבל מימון ממשרד הבריאות יש צורך לפנות ללשכת הבריאות באיזור המגורים ולהגיש בקשה לעזרה במימון האשפוז (נקרא גם קבלת קוד אשפוז ממשרד הבריאות). לחצו כדי ללמוד עוד

קרא עוד »

בית אבות לתשושי נפש – תהליך האשפוז

מחלת האלצהיימר ושאר מחלות הדמנציה הינן מחלות ניווניות של המוח המתפתחות לאיטן עם השנים. הטיפול בחולים מהווה מעמסה פיזית ונפשית ובשלב מסויים חלק מן האנשים יכולים למצוא פתרון באשפוז סיעודי בבית אבות לתשושי נפש. תהליך האשפוז הינו תהליך לא פשוט בפני עצמו ומלווה במקרים רבים בתחושות אשם כלפיי החולה, למרות שלעתים בית אבות לתשושי נפש הוא המקום בו הוא יקבל את הטיפול הטוב ביותר עבורו. הצוות המטפל בבית האבות הינו צוות מיומן בטיפול במחלה ומעניק טיפול מקצועי בהתאם לצרכי החולים ולעתים קרובות טיפול זה יהיה טוב יותר מהטיפול שהחולה מקבל בבית.

קרא עוד »

דיור מוגן יוקרתי

דיור מוגן, בשונה מבתי אבות, הינה מסגרת דיור המיועדת לאנשים בני גיל הזהב, עצמאיים מבחינה תפקודית, המחפשים מסגרת חברתית, רפואית ותומכת לחיות בה. לאחרונה ניתן להבחין במגמה הולכת וגדלה של דיור מוגן יוקרתי אשר נותן לדייריו שירותים שהם הרבה יותר מהסטנדרט המקובל בתמורה למחירים גבוהים יותר.

מהם השירותים שמעניק דיור מוגן?

קרא עוד »

התמודדות עם פעילויות יומיומיות לקשיש תשוש נפש חלק ב'

כפי הוזכר בחלק הראשון של המאמר מחלת האלצהיימר הינה מחלה המתפתחת בקצב איטי ועם התפתחות המחלה חשוב לאפשר לקשיש תשוש הנפש לבצע את הפעולות שהוא עדיין מסוגל לבצע וזאת מבלי שייפגע בעצמו או בסביבה. מתן אפשרות מירבית לעצמאות נותנת תחושת ערך וכבוד ומאפשרת להתמודד עם הדיכאון הקליני שמלווה במקרים רבים את המחלה.

קרא עוד »

דיור מוגן ובית אבות סיעודי

בזמן האחרון ניתן להבחין בשינוי מגמה בפתרונות הדיור המוצעים לבני גיל הזהב.
אם בעבר ניתן היה להבחין בצורה ברורה בין סוגי המוסדות השונים, הרי שכיום הבחנה זו הולכת ומיטשטשת וישנם מוסדות רבים המשלבים פתרונות שונים תחת קורת גג אחת.
החלוקה המקובלת של המוסדות לשהייה ממושכת לבני גיל הזהב הינה:

קרא עוד »

מעבר לבית אבות סיעודי מבית חולים כללי

כאשר מטופל משתחרר מבית החולים כשמצבו הוא סיעודי נדרשת התארגנות שלו ושל המשפחה על מנת להתמודד עם המצב החדש. במקרים רבים הדבר נעשה מתוך לחץ של זמן שכן בתי החולים הכלליים אינם משאירים לאשפוז ממושך מטופלים אשר אינם זקוקים לטיפול הרפואי שמעניק בית החולים אלא טיפול סיעודי ממושך.

על מנת להתמודד עם המצב החדש ישנם צורך "ללמוד את הנושא" בזמן קצר ביותר ולדעת מי הם נותני השירותים שאליהם ניתן לפנות וכיצד לפנות אליהם לקבלת סיוע. ישנם מספר חלופות העומדות לרשות המטופל ובני משפחתו –

קרא עוד »

בית אבות – מה כולל המעקב הרפואי?

קשישים שוהים בבית אבות סיעודי לזמן ארוך, דבר המצריך טיפול רפואי צמוד. חלק מחבילת הטיפול כוללת מעקב רפואי ובדיקה תקופתית יזומה, כפי שנקבע בהנחיות משרד הבריאות. מטרת הבדיקה היא לאפשר תוכנית טיפול עדכנית שתבטיח את השגת היעדים שנקבעו ושמירה על יכולות המטופל במידת האפשר.
מאמר זה מתייחס לבדיקה הרפואית התקופתית היזומה המתבצעת במחלקה הסיעודית של בית אבות או מוסד דיור מוגן.

אחריות ביצוע הבדיקה התקופתית היזומה

קרא עוד »

בית אבות סיעודי – מילון מונחים

תוכנית הטיפול – מסגרת ההתערבות הטיפולית המתבצעת בבתי אבות סיעודיים בעקבות הערכות מצב הנעשות בעת האשפוז במחלקה הסיעודית ובאופן תקופתי. תוכנית זה מגדירה הן את יעדי הטיפול, מסגרת הזמנים לביצוע וחלוקת אחריות הביצוע בין הגורמים השונים.

מעקב שוטף – מעקב צוות בית אבות אחרי תוכנית הטיפול באופן שמאבחן בעיות חדשות ומעדכן את תוכנית הטיפול בהתאם.

קרא עוד »

הגדרות המצב התפקודי לשוהים בבית אבות

במאמר זה נסקור את הגדרות המצבים התפקודיים של קשישים השוהים בבתי האבות השונים. מטרת המאמר היא לעשות סדר בעולם מושגים מבלבל ולעזור להבין את עולם המונחים של בית האבות.

עצמאי – קשיש אשר מסוגל לבצע בכוחות עצמו את מטלות היומיום ואינו זקוק לסיוע לשם כך.

תשוש – קשיש אשר עקב נסיגה ביכולות שלו נזקק לסיוע בחלק מפעולות היומיום.

קרא עוד »

בית אבות – זכויות המטופל

במאמר זה נציג את זכויות המטופל השוהה בבית אבות. חשוב להכיר את לשון החוק ואת הזכויות הקבועות בו על מנת שניתן יהיה לדאוג לממש את זכויות השוהים בבית האבות.

קרא עוד »

בתי אבות לתשושי נפש – תהליך הכניסה

קשישים הסובלים מדמנציה חשים ירידה בתפקוד הקוגניטיבי ולשם כך נזקקים למסגרת שתוכל לסייע להם להתמודד עם הליקויים ביכולת הפיזית, המנטלית, החברתית והנפשית. תהליך הכניסה לבתי אבות לתשושי נפש שונה מכניסה לבית אבות סיעודי בכך שתהליך הכניסה עצמו עלול לגרום להחרפה בכל הקשור לתפקודים של הקשיש.
חלק מתהליך הכניסה הוא שיתוף מלא של המשפחה בתהליך וזה מהווה גורם חשוב ביותר בהצלחת הכניסה וההסתגלות של הקשיש לבית אבות לתשושי נפש.

בתי אבות לתשושי נפש – מושגי יסוד

קרא עוד »

בית אבות סיעודי – תהליך הכניסה

תהליך המעבר מהבית ומהסביבה המוכרת לתוך מסגרת חדשה כבית אבות סיעודי עלול להיתפס כתהליך קשה ואף טראומתי הן למשפחת הקשיש ולקשיש עצמו. על מנת להפוך את התהליך הזה ואת המעבר לבית האבות חשוב מאוד שהצוות המקצועי במקום יהיה קשוב ואמפתי לצרכים של המטופל ושל בני משפחתו. תהליך זה צריך להיות בשיתוף המשפחה על מנת להקל עליו ככל האפשר.

בית אבות סיעודי – מושגי יסוד בתהליך הקליטה

קרא עוד »

תפקיד הדיאטנית בבית האבות

תחום התזונה בבית האבות מהווה חלק מהטיפול הכולל שם. התזונה איננה רק הכרח יומיומי שיש למלא אלא אמצעי טיפולי, באמצעותו ניתן לשפר את רמת החיים של הקשישים השוהים במקום ומהווה פקטור בריאותי.
תפקיד הדיאטנית, מלבד האמור לעיל כנותנת שירות של טיפול לקשישים, הינו גם לייעץ למערך ההזנה של בית האבות ומתוך כך כפופה היא למנהל בית האבות.

דיאטנית בבית אבות
דיאטנית יכולה להיות מי שסיימה תואר ראשון במדעי התזונה מכל מכללה או אוניברסיטה מוכרת ובנוסף עברה הכשרה מעשית בדיאטטיקה תוך קבלת תעודה המכירה בכך ממשרד הבריאות.

קרא עוד »

בית אבות סיעודי – למי הוא מיועד

מהו בית אבות סיעודי? איך הוא שונה מבית אבות רגיל? מה ההבדל בין בית אבות סיעודי לבין מחלקה סיעודית בבית דיור מוגן?
במאמר הבא נעשה קצת סדר בעולם המונחים המבלבל הזה, נענה על השאלות שהוצגו למעלה ועוד.

בית אבות סיעודי – הגדרה
בית אבות סיעודי הוא בית אבות אשר מכיל מחלקה סיעודית.

למי מיועדת המחלקה הסיעודית?
המחלקה הסיעודית מיועדת לקשישים אשר מצבם התפקודי הוגדר כסיעודי.
הגדרה זו באה לאחר שעשו מבחן ADL – מבחן הבודק את היכולת שלהם לבצע פעולות יומיום.
פעולות אלו כוללות:

קרא עוד »

טיפול בחולי אלצהיימר בבית אבות לתשושי נפש

תרופות נפוצות לטיפול בתשושי נפש
רוב סוגי הדמנציה ובכללם אלצהיימר אינם ניתנים לריפוי. ישנן תרופות כדוגמת טאקרין אשר יכולות לסייע במקרים מסויימים אולם גוררות עימן תופעות לוואי. ישנן תרופות אחרות כגון דונפזיל אשר תופעות הלוואי בהן פחותות ועשויות אף הן להאט את מהלך המחלה.
ישנן תרופות אשר אפקטיביות במהלך השלבים הראשונים של המחלה כדגמאת איבופרופן.

טיפול בסימפטומים

קרא עוד »

הסימפטומים למחלת האלצהיימר

מחלת האלצהיימר הינה אחד הגורמים לדמנציה בקרב קשישים. דמנציה, או בשמה העברי שיטיון, הינה ירידה משמעותית ביכולת המנטלית, אובדן זיכרון, חוסר התמצאות ובשלבי המחלה המתקדמים ניוון של האישיות.

תחילת מחלת האלצהיימר

קרא עוד »

הגורמים לדמנציה (שיטיון) בקרב קשישים

רקע
דמנציה הינה ירידה ביכולת הקוגניטיבית, הזיכרון, ההתמצאות בסביבה והשיפוט. ירידה זו מתקדמת לאט וברוב המקרים תוך התנוונות האישיות.
בדרך כלל תופיע דמנציה בקרב אוכלוסיית האנשים מעל גיל 60. חשוב לציין כי דמנציה אינה חלק נורמלי של תהליך ההזדקנות, אלא מחלה. תהליך ההזדקנות אכן מלווה תמיד בירידה ביכולת המנטלית, אובדן זיכרון מסויים (במיוחד זיכרון לטווח קצר) וירידה ביכולת הלמידה. שינויים נורמליים אלה אינם פוגעים ביכולת התפקוד של הקשישים. הכינוי המקובל לתיאור התופעות הנורמליות של ירידה בקוגניציה הינו "שכחה שפירה של זקנה".

קרא עוד »

ריפוי בעיסוק בבתי אבות סיעודיים

בתי האבות שבהם מחלקה סיעודית ומחלקה לתשושי נפש הינם מוסדות המנסים לעזור לקשיש להגיע לפעילות מרבית ומיטבית בתחומי העיסוק בסביבת חייו. המוסדות השונים נעזרים בריפוי בעיסוק לשם השגת מטרה זו. שירות הריפוי בעיסוק פועל כחלק משירות הבריאות הניתנים בבית האבות.
הקשיש יאובחן ע"י המרפא בעיסוק, אשר יעריך את כישוריו ויכולותיו התפקודיות לשם קביעת מצבו הפיזי, הקוגניטיבי, הרגשי-נפשי והחברתי וכך יבחנו יכולותיו וצרכיו של הקשיש לשם התאמת טיפול אישי.

קרא עוד »

ייעוץ והכוונה במציאת בית אבות סיעודי – חלק ב'

בחלק זה של המאמר נמשיך לסקור את הדגשים השונים במציאת בית אבות סיעודי.

קריטריון חשוב הוא הנושא הכספי. מהי עלות האשפוז החודשית במקום? האם ניתן לקבל מימון ממשרד הבריאות? (מה שמכונה – קבלת "קוד" של משרד הבריאות). האם במקרה שאנחנו מחכים ל"קוד", בזמן ההמתנה (שיכולה להימשך מספר חודשים) ניתן להכניס את האדם בתשלום חלקי – מושג הנקרא "טרום קוד". ישנם בתי אבות אשר מוכנים לשכן את האדם עוד לפני קבלת הקוד בתשלום חלקי. תהליך קבלת ה"קוד" ממשרד הבריאות הינו תהליך ארוך ובירוקרטי. ייעוץ והכוונה נכונים במהלך תהליך זה יכולים לקצר אותו משמעותית ולהקל על המשפחות במהלכו.

קרא עוד »

ייעוץ והכוונה במציאת בית אבות סיעודי – חלק א'

מציאת בית אבות סיעודי עבור הקרובים לנו אינה משימה קלה. ישנם המון צרכים שצריך לשים עליהם דגש ולדאוג שהם מתמלאים. ישנם הצרכים הפיזיים של האדם עבורו אנחנו מחפשים מקום. בנוסף אליהם ישנם הצרכים הנפשיים והחברתיים של אותו אדם, הצרכים שלנו, הקרובים לו ואילוצים שונים כגון נגישות המקום, הקרבה אלינו והיכולת שלנו לבקר שם וכו,

קרא עוד »

ביטוח סיעודי – מילון מונחים

להלן מספר מונחים אשר יסייעו לנו להבין טוב יותר את המושגים בהם משתמשות חברות הביטוח בחוזה ההתקשרות איתנו (הפוליסה)

פוליסה
זהו אותו הסכם בין החברה המבטחת לאדם הרוכש ממנה את הביטוח.

תקופת הביטוח

קרא עוד »

ביטוח סיעודי

במאמר הקודם סקרנו מושגי יסוד בתחום הסיעוד. אך מהו ביטוח הסיעודי? כיצד ניתן לרכוש אותו ולאילו פרמטרים יש לשים דגש בעת רכישת הפוליסה?

ביטוח סיעודי
זהו הסכם (פוליסת ביטוח) הנערך מול החברת המבטחת (חברת הביטוח). פוליסה זו קובעת את התשלום החודשי אותו יעביר אדם לחברה המבטחת ובתמורה חברת הביטוח מתחייבת שבמידה והאדם זקוק לאשפוז בבתי אבות או טיפול בבית כגון הבאת עובד זר היא תשתתף במימון.

כיצד רוכשים את הביטוח?

קרא עוד »

ביטוח סיעודי – רקע

היום בשוק ישנן המון חברות ביטוח המציעות ביטוח סיעודי עם כיסויים שונים ובעלויות שונות. על מנת שנוכל לבחון את הכיסוי הביטוחי כראוי עלינו להכיר תחילה את עולם המושגים שבו משתמשות חברות הביטוח.

מי מוגדר סיעודי?
קשיש סיעודי הוא קשיש אשר אינו מסוגל לבצע את פעולות היומיום לבדו ולשם כך הוא צריך סיוע. פעולות היומיום מורכבות מאוסף של 6 פעולות בסיסיות: קימה ושכיבה, התלבשות והתפשטות, רחצה, אכילה ושתיה, הליכה ושליטה על הסוגרים. מעבר להגדרה זו, גם זקן עם דמנציה המוגדר תשוש נפש ייחשב סיעודי אף הוא.

קרא עוד »

זכויות הדייר בבית אבות סיעודי – חלק ב'

בחלק הקודם של המאמר סקרנו את השירותים המגיעים לדייר השוהה במוסד בית אבות סיעודי. בחלק הזה נסקור את הזכויות המוקנות לו.

הזכות לפרטיות ולכבוד
– לכל מאושפז במחלקה סיעודית ישנה הזכות הבסיסית שינהגו בו בכבוד ושהצוות המטפל בו יפנה אליו בנימוס ובאופן מכובד.
– לכל אדם ישנה הזכות באיזה שם הוא רוצה להיקרא – שם משפחה, שם פרטי, בתוספת תואר (ד"ר, מר, גב' וכו'). דוגמאות – מר גורביץ', שרה, ד"ר אליהו וכו'.
– בכל טיפול שמורה הזכות והחובה להגן על פרטיות הדייר ככל האפשר. ישנה הזכות להעיר על פגיעה בזכות בסיסית.

קרא עוד »

זכויות הדייר בבית אבות סיעודי – חלק א'

תהליך המעבר מאורח החיים הקודם בבית למחלקה סיעודית אינו פשוט וכרוך לפעמים בקשיים רבים. הקושי יכול להגיע הן מהדייר המתאשפז במחלקה הסיעודית והן מבני המשפחה שלו.
על מנת לסייע בתהליך המורכב הזה ריכזנו כאן את השירותים והזכויות המגיעות לדייר במסגרת הטיפול בבית האבות.

שירותים הניתנים על ידי בית האבות הסיעודי

קבלה מסודרת למחלקה

קרא עוד »

פיזיותרפיה בבית אבות סיעודי

לא פעם אנחנו שומעים על טיפולי פיזיותרפיה בבתי אבות סיעודיים. אך מה כוללים טיפולים אלו? למה חשוב לשים לב? מהם התקנים בתחום? מי מפקח?
מאמר זה בא לענות על שאלות אלו ולעשות סדר בנושא.

מהי פיזיותרפיה?
בתור התחלה נתחיל עם הגדרת המושג "פיזיותרפיה". הפיזיותרפיה באה לענות על שלושה אספקטים במערכת התנועה:
1 – אבחון בעיות ביכולת ובטווח התנועה
2 – שיקום וטיפול בבעיות שאובחנו על פי תוכנית הנקבעת מראש ותוך כדי מעקב אחרי התקדמות הטיפול.
3 – מניעת בעיות על ידי הדרכה וטיפול פיזיותרפי.

קרא עוד »

תוכנית טיפול סיעודית בבתי אבות

תהליך הטיפול המתבצע במחלקה הסיעודית בבית אבות או במחלקה הסיעודית בבית דיור מוגן מתחלק לארבעה שלבים עיקריים אותם נסקור במאמר זה:
אומדן, תכנון, יישום ולבסוף הערכת העבודה הסיעודית.
הטיפול בקשיש הסיעודי מתבצע תוך שמירה ויישום של המסגרת הטיפולית שתוכננה מראש, תוך הגדרת יעדים ברורים לטיפול ועל ידי כך ניתן לאמוד את תוצאות הטיפול.

קרא עוד »

הקוד האתי של הטיפול בבית אבות סיעודי

מטרת הטיפול בבית אבות סיעודי היא הקניית מצב הבריאות המירבי בתנאים ובמגבלות של המטופל הקשיש.
כאשר מטפלים באדם קשיש יש להתחשב בצרכים המיוחדים לו ואופיינית למקצוע הגריאטריה.

עבודת האחות הסיעודית תיעשה על פי עקרונות הטיפול המדעיים, אנושיים, ומקצועיים.

מטרות הקוד האתי

קרא עוד »

תפקיד אחות ראשית בבית אבות סיעודי

תפקיד האחות הראשית בבית אבות סיעודי הינו הובלת הצוות, כמו כן היא מהווה חלק מן ההנהלה.
תפקיד נוסף של האחות הראשית הוא לפקח ולדאוג ליישום יאות של כל האספקטים הנוגעים לטיפול בקשיש ובמשפחתו ב בית אבות סיעודי.
תחומי האחריות של האחות הראשית מוגדרים היטב בנהלי משרד הבריאות אשר מגדירים את תפקידה הטיפולי וכן את חלקה בהנהלת בית האבות.

קרא עוד »
דילוג לתוכן