בתי אבות דיור מוגן וסיעוד בישראל
יעוץ והכוונה חינם 24 שעות

הגורמים לדמנציה (שיטיון) בקרב קשישים

הגורמים לדמנציה (שיטיון) בקרב קשישים

רקע
דמנציה הינה ירידה ביכולת הקוגניטיבית, הזיכרון, ההתמצאות בסביבה והשיפוט. ירידה זו מתקדמת לאט וברוב המקרים תוך התנוונות האישיות.
בדרך כלל תופיע דמנציה בקרב אוכלוסיית האנשים מעל גיל 60. חשוב לציין כי דמנציה אינה חלק נורמלי של תהליך ההזדקנות, אלא מחלה. תהליך ההזדקנות אכן מלווה תמיד בירידה ביכולת המנטלית, אובדן זיכרון מסויים (במיוחד זיכרון לטווח קצר) וירידה ביכולת הלמידה. שינויים נורמליים אלה אינם פוגעים ביכולת התפקוד של הקשישים. הכינוי המקובל לתיאור התופעות הנורמליות של ירידה בקוגניציה הינו "שכחה שפירה של זקנה".
דמנציה לעומת זאת הינה ירידה משמעותית הרבה יותר ביכולת המנטלית שהולכת ומחריפה עם הזמן.

הגורמים לדמנציה
המחלה השכיחה ביותר הגורמת לדמנציה הינה מחלת אלצהיימר. הגורמים למחלה זו אינם ידועים עדיין אולם ברורים מספםר גורמי סיכון היכולים להגביר את הסיכוי ללקות בה.
גורם ראשון הוא התורשה – ידוע שיש משקל לתורשה בהקשר של מחלת האלצהיימר. במחלה זו מתנוונים חלקים גדולים של המוח תוך הרס תאים והפחתה ביכולת הגבה של התאים שנותרו. כיום ידוע שלמידה לאורך השנים, בדגש על למידת שפות בגילאים מאוחרים, מסייעים בהפחתת הסיכון ללקות במחלה. כמו כן שמירה על אורח חיים בריא.

הסיבה השנייה בשכיחותה לדמנציה הינה שבצים חוזרים. מדובר בשבצים חלשים אשר כל אחד בפני עצמו אינו גורם לשיתוק או לחולשה אולם הם הורסים בהדרגה את תאי העצב של המוח, פוגעים באספקת הדם לאיזורים מסויימים מוח ויכולים לגרום לדמנציה. לסוג זה של דמנציה קוראים "שיטיון רב אוטמי" משום שהוא נוצר מהרבה שבצים קטנים. ישנה קורלציה גבוהה בין לחץ דם גבוה וסוכרת לסוג זה של דמנציה.

ישנם גורמים נוספים אולם הם נדירים יותר כגון מחלת פיק הדומה לאלצהיימר, פרקינסון היכול בכ-20 אחוזים מהפעמים לגרום לדמנציה.

בתי אבות לתשושי נפש
לאנשים הסובלים מדנמנציה יש למצוא מסגרת המותאמת לטיפול בהם. קשישים הסובלים מדמנציה בצורותיה השונות נקראים "תשושי נפש" ובתי האבות המטפלים בקשישים אלה מכילים מחלקה לתשושי נפש. מחלקה זו הינה בפיקוח משרד הבריאות המחייב לעמוד בתקנים מסויימים ומעניק את רישיון ההפעלה של אותה מחלקה. ניתן גם להשיג מימון אשפוז מטעם משרד הבריאות – השגת "קוד" אשפוז של משרד הבריאות.

כאשר מחפשים מסגרת מתאימה לקשישים תשושי נפש חשוב להתייעץ עם מומחים בתחום שיכולים לתת ייעוץ והכוונה למציאת בית אבות לתשושי נפש.
לייעוץ והכוונה לבתי אבות לתשושי נפש ניתן להתקשר 7 ימים בשבוע/24 שעות ביממה לטלפון – 072-334-0766

דילוג לתוכן