בתי אבות דיור מוגן וסיעוד בישראל
יעוץ והכוונה חינם 24 שעות

הגדרות המצב התפקודי לשוהים בבית אבות

הגדרות המצב התפקודי לשוהים בבית אבות

במאמר זה נסקור את הגדרות המצבים התפקודיים של קשישים השוהים בבתי האבות השונים. מטרת המאמר היא לעשות סדר בעולם מושגים מבלבל ולעזור להבין את עולם המונחים של בית האבות.

עצמאי – קשיש אשר מסוגל לבצע בכוחות עצמו את מטלות היומיום ואינו זקוק לסיוע לשם כך.

תשוש – קשיש אשר עקב נסיגה ביכולות שלו נזקק לסיוע בחלק מפעולות היומיום.

סיעודי – קשיש יוגדר סיעודי במידה במידה והמצב התפקודי שלו שנגרם כחלק ממחלה כרונית מתמשכת או מבעיה גופנית או קוגניטיבית דורש מעקב בתוך מסגרת רפואית וכן הוא אינו מסוגל לבצע לפחות 3 מתוך 6 פעולות היומיום הנפוצות ביותר שהן: שכיבה וקימה, הליכה (ניידות), אכילה, רחצה, לבוש, שליטה על הצרכים. במידה והקשיש אינו שולט על הסוגרים הוא יוגדר סיעודי גם כן.

סיעודי מורכב – קשיש המוגדר סיעודי ובנוסף דורש טיפול הכרוך במיומנות גבוהה של הצוות הרפואי ובטיפול אינטנסיבי. לדוגמא:
1 – פצעי לחץ בדרגה 3 ומעלה. הגדרת פצעי הלחץ: פצע לחץ בדרגה 3 משמעה פצע שטחי הכולל גם אובדם של חלק מהעור ופגיעה בחלק מהרקמה התת עורית. פצע לחץ בדרגה 4 משמעה פצע (כיב) עמוק עד השריר או אף עד העצם.
2 – טיפול הדורש מתן נוזלים לתוך הוריד לפרק זמן ארוך.
3 – קשיש המוגדר סיעודי אולם מצבו אינו יציב והוא דורש מעקב וטיפול רפואי צמודים.
4 – מחלת סרטן הכרוכה בטיפולים כגון עירויים, ניקוז, פלאורלי, טיפול בכאב, רדיותרפיה וכמותרפיה.
5 – צורך בטיפול בדיאליזה.
6 – טיפול נשימתי קבוע כגון אינהלציה והנשמה.
7 – צורך בעירויים קבועים.

שיקומי – קשיש בעל אופק שיקומי אשר צפוי לחזור לתפקוד מלא או חלקי לאחר טיפול לזמן מה. אופק שיקומי יכול להיות כתוצרה מ: שבץ מוחי, פגיעות אורטופדיות ושברים כתוצאה מנפילה, דלקת פרקים והתאוששות ממחלה.

תת אקוטי – קשיש שעבר את השלב הקשה ביותר של מחלה פנימית אולם הוא זקוק עדיין למעקב וטיפול סיעודיים לתקופה קצרה עד שיתאושש לגמרי.

הנשמה ממושכת – קשיש אשר נזקק להנשמה ממושכת. ההגדרה מתייחסת לקשיש אשר שהה בבי"ח לפחות חודש ונעשו לו לפחות 3 נסיונות עקרים של גמילה.

תשוש נפש – קשיש הלוקה בירידה מתמשכת ביכולות המנטליות, וזאת כתוצאה מדמנציה. הכוונה היא לירידה הדרגתית ומתמשכת שאינה הפיכה.

נכה נפש – קשיש אשר כתוצאה ממחלת נפש מוגבל בתפקוד.

דילוג לתוכן