בתי אבות דיור מוגן וסיעוד בישראל
יעוץ והכוונה חינם 24 שעות

בית אבות סיעודי – תהליך הכניסה

בית אבות סיעודי – תהליך הכניסה

תהליך המעבר מהבית ומהסביבה המוכרת לתוך מסגרת חדשה כבית אבות סיעודי עלול להיתפס כתהליך קשה ואף טראומתי הן למשפחת הקשיש ולקשיש עצמו. על מנת להפוך את התהליך הזה ואת המעבר לבית האבות חשוב מאוד שהצוות המקצועי במקום יהיה קשוב ואמפתי לצרכים של המטופל ושל בני משפחתו. תהליך זה צריך להיות בשיתוף המשפחה על מנת להקל עליו ככל האפשר.

בית אבות סיעודי – מושגי יסוד בתהליך הקליטה
אנמנזה סיעודית – תהליך מובנה של קליטת הנתונים והמידע אודות הקשיש המתאשפז. כלי זה בא לאסוף את מירב האינפורמציה הרלוונטית לצורך הטיפול בקשיש וזיהוי הצרכים הייחודיים לו. מידע זה יכלול נתונים אודות מקום המגורים הקודם, המצב המשפחתי, מידע אודות היכולות הפיזיות והקוגניטיביות של הקשיש, רקע חברתי ותרבותי. כמו כן במהלך תהליך האנמנזה מתייחסים באופן פרטני לצרכים, לבקשות, להרגלים ולרצונות של הקשיש. תהליך זה, כאשר נעשה כמו שצריך, מקל מאוד על המשך השהייה בבית האבות הסיעודי ומאפשר התאמה מיטבית של הטיפול לקשיש.
האנמנזה הסיעודית תכלול את איסוף הנתונים הבאים: נתונים אישיים, שקילה, סקירה של ההיסטוריה הרפואית, בדיקה לגבי התרופות שכרגע הקשיש מקבל, אומדן תפקודי – פיזי, בדיקה קוגניטיבית, בדיקת כאב, איסוף רקע משפחתי וחברתי, מידע לגבי העדפות הקשיש וזיהוי בעיות סיעודיות.
מטופל סיעודי – קשיש יוגדר כמטופל סיעודי כאשר מצב בריאותו ותפקודו בפעולות היומיום ירודים. הסיבות שיכולות להוביל להגדרה זו כוללים בין השאר מחלה כרונית או בעיה קבועה שיכולה להיות פיזית או מנטלית. בעיות אלו דורשות טיפול רפואי קבוע ונדרשת מסגרת רפואית ומעקב לתקופה ממושכת. הגדרה נוספת מתייחסת לאדם הנזקק לשימוש קבוע בכסא גלגלים או שהוא מרותק למיטתו, אינו שולט על הסוגרים או שהוא יכול ללכת אך בקושי רב עקב סיבוכי מחלות או פתולוגיה.
מטופל חדש – כל אדם אשר מגיע לראשונה לבית אבות סיעודי כאשר עדיין לא קיים עבורו תיק רפואי במקום. הגדרה זו כוללת גם קשישים העוברים למחלקה סיעודית ממחלקות אחרות – לדוגמא קשיש שהיה עצמאי ועובר לראשונה למחלקה סיעודית יוגדר כמטופל חדש.

בית אבות סיעודי – הצוות המקבל
האחריות על הקליטה מוטלת על מנהלת הסיעוד וזאת בתיאום עם הנהלת בית האבות הסיעודי. מנהלת הסיעוד היא האחראית על התיאום בין כל הגורמים בתהליך הקליטה. מי שאחראי בפועל על התהליך עצמו הינה אחות אחראית המחלקה הסיעודית שנוכחת בזמן הכניסה למחלקה.

בית אבות סיעודי – תהליך הקליטה
תהליך הקליטה מורכב ממספר שלבים שכולם חשובים על מנת שהתהליך יהיה קל למשפחה ולמתאשפז ככל האפשר.
1 – הכרת המחלקה לקשיש ולבני משפחתו – תהליך הקליטה מתחיל בהצגת הצוות המטפל, האחיות והסבר על הנהלים ועל אופי בית האבות הסיעודי.
2 – שיחה אישית עם הקשיש ובני משפחתו – שיחה זו מתבצעת על ידי האחות האחראית על תהליך הקליטה ובה מתאמים ציפיות לגבי הטיפול והשהייה במקום. זו השיחה שבה מתחילה להתבצע האנמנזה הסיעודית כנזכר למעלה.
3 – שיבוץ הקשיש בחדרו – לאחר הבנת הצרכים והרצונות הספציפיים של הקשיש ניתן לשבצו לחדר המתאים לו מבחינה פיזית וחברתית. כמו כן נקבע מקום הישיבה של הקשיש בחדר האוכל.
4 – הכנת תוכנית טיפול ראשונית למטופל וזאת על סמך האנמנזה שנעשתה לו.

דילוג לתוכן