בתי אבות דיור מוגן וסיעוד בישראל
יעוץ והכוונה חינם 24 שעות

התמודדות עם פעילויות יומיומיות לקשיש תשוש נפש חלק ב'

התמודדות עם פעילויות יומיומיות לקשיש תשוש נפש חלק ב'

כפי הוזכר בחלק הראשון של המאמר מחלת האלצהיימר הינה מחלה המתפתחת בקצב איטי ועם התפתחות המחלה חשוב לאפשר לקשיש תשוש הנפש לבצע את הפעולות שהוא עדיין מסוגל לבצע וזאת מבלי שייפגע בעצמו או בסביבה. מתן אפשרות מירבית לעצמאות נותנת תחושת ערך וכבוד ומאפשרת להתמודד עם הדיכאון הקליני שמלווה במקרים רבים את המחלה.

בישול – כאשר המחלה עדיין בשלביה הראשונים ישנם חולי אלצהיימר אשר מנסים לבשל בעצמם. בישול לקשיש תשוש נפש הינו מסוכן מן הטעם שהוא עלול לשכוח לכבות את הגז ולגרום לדליקה וכן בגלל בעיות קואורדינציה שעלולות לגרום לכוויות ולפצעים. חשוב מאוד לבדוק את מידת ההתאמה של הקשיש ושל המחלה לביצוע מטלת הבישול, להכניס אמצעי בטיחות כגון גלאי גז ולהרחיק סכינים וכלים שעלולים לגרום לפציעות. במידה ונראה כי פעולת הבישול מסכנת את הקשיש או את הסביבה יש לאסור את הבישול לחלוטין.

אכילה – נושא האכילה אצל קשישים תשושי נפש הינו מורכב ורבים מהם סובלים מבעיות. ישנם ששוכחים לאכול או ששוכחים שכבר אכלו ורוצים ארוחה נוספת. מנגנון הרעב והשובע נפגעים כמו גם חוש הטעם והיכולת לזהות חום וקור. בשלבים המתקדמים של המחלה חולי אלצהיימר יכולים לסבול מקושי בבליעה ומחנק. בתי אבות לתשושי נפש מנהיגים שגרת ארוחות קבועה תוך שמירה על הדיאטה של כל אחד מהמטופלים וזו גם ההמלצה למי שמטפל בבית. שגרה קבועה מפחיתה את החשש מפני האוכל. חשוב לשמור גם על סביבה רגועה וללא הפרעות חיצוניות. ניתן לחתוך את האוכל לחתיכות קטנות מבעוד מועד על מנת להקל על האכילה. אם ישנו קושי מוטורי בשימוש בסכו"ם רצוי לאפשר לקשיש לאכול בעצמו בעזרת הידיים מבלי להעיר לו. על מנת לסייע בתהליך האכילה יש לתת הוראות קצרות וברורות ולעזור בסבלנות. במידה וקיימת סכנת חנק ובעיות בליעה מומלץ לתת מאכלים סמיכים ודיסתיים וג'לי במקום שתיה. רצוי להיעזר בדיאטנית על מנת להתאים תפריט. בבתי אבות לתשושי נפש קיימת דיאטנית שתפקידה הוא להתאים לכל אחד מהקשישים את האוכל שלו על פי הצרכים המיוחדים שלו.

שינה – קשיי שינה הינם חלק כמעט בלתי נפרד מהמחלה. עם התקדמות המחלה ישנה פגיעה בשעון הפנימי האחראי על ויסות שעות העירות והשינה ועקב כך, במקרים רבים, "הופכים" הקשישים את היום ואת הלילה. במקרים כאלו שעות השינה בלילה מתקצרות, שעות השינה ביום מתארכות והשעות של אחרי הצהריים הן השעות שהם סובלים במידה הרבה ביותר מבלבול. עקב הפיחות בשעות האור אליהן הם נחשפים גוברים אצלם ההזיות והפחדים, החולים מתעוררים בלילה ומשוטטים בחדרים. כמו במרבית הפעולות גם כאן הדרך הראשונה להתמודדות היא יצירת שגרת שינה קבועה. בתי אבות לתשושי נפש, מתוך המודעות לחשיבות הנושא, מנהיגים סדר יום קבוע ושעות שינה קבועות על מנת להקל על הקשישים להתמודד עם התופעה. במידת הצורך, ניתן להתייעץ עם רופא לגבי שימוש בכדורי שינה.

לקבלת ייעוץ למציאת בית אבות או דיור מוגן בכל הארץ ניתן לפנות לטלפון – 053-336-2407.

דילוג לתוכן