בתי אבות דיור מוגן וסיעוד בישראל
יעוץ והכוונה חינם 24 שעות

בתי אבות לתשושי נפש – תהליך הכניסה

בתי אבות לתשושי נפש – תהליך הכניסה

קשישים הסובלים מדמנציה חשים ירידה בתפקוד הקוגניטיבי ולשם כך נזקקים למסגרת שתוכל לסייע להם להתמודד עם הליקויים ביכולת הפיזית, המנטלית, החברתית והנפשית. תהליך הכניסה לבתי אבות לתשושי נפש שונה מכניסה לבית אבות סיעודי בכך שתהליך הכניסה עצמו עלול לגרום להחרפה בכל הקשור לתפקודים של הקשיש.
חלק מתהליך הכניסה הוא שיתוף מלא של המשפחה בתהליך וזה מהווה גורם חשוב ביותר בהצלחת הכניסה וההסתגלות של הקשיש לבית אבות לתשושי נפש.

בתי אבות לתשושי נפש – מושגי יסוד
דמנציה (שיטיון) – זוהי ירידה מתמשכת וחריפה ביכולת המנטלית והקוגניטיבית של הקשיש. הביטויים הנפוצים הינם אובדן זיכרון, אובדן כושר התמצאות במרחב ובזמן וירידה ביכולת לבצע את מטלות היומיום. המחלה הנפוצה ביותר הגורמת לדמנציה הינה מחלת האלצהיימר אולם מחלות נוספות כגון פרקינסון (גורמת ל-20% מהחולים בה לדמנציה) וכן שבצים עוקבים במוח יכולים להביא לדמנציה. לדמנציה על צורותיה השונות אין פתרון והטיפול מתמקד ב-2 מישורים – שיפור איכות החיים של המטופל ודחיית התפתחות המחלה עד כמה שניתן.
תשוש נפש – קשיש אשר לוקה בדמנציה כפי שתוארה בפיסקה הקודמת. קשיש יוגדר כתשוש נפש אם אינו מסוגל לבצע בכוחות עצמו את מטלות היומיום הפשוטות ביותר ונזקק לסיוע לשם כך. פעולות אלו כוללות הלבשה, שימוש בשירותים, רחיצה, אכילה, ניידות ושליטה על הסוגרים. קשיש תשוש נפש זקוק להשגחה צמודה 24 שעות ביממה.

אחריות הכניסה לבית אבות לתשושי נפש
האחראית על התיאום בין כל הגורמים האמונים על תהליך הכניסה הינה המנהלת הסיעודית בבית האבות. היא אמורה לקשר וליידע את כל הגורמים הרלוונטיים וזאת על מנת שתהליך הכניסה יהיה חלק ככל הניתן.
תהליך הקליטה בפועל מבוצע ובתחום האחריות של אחות אחראית המחלקה או אחראית משמרת בעת הקליטה.

תהליך הכניסה לבית אבות לתשושי נפש
תהליך הכניסה לבית האבות מורכב ממספר שלבים החיוניים למען כניסה חלקה למקום
הערכה קוגניטיבית – מתבצעת בידי האחות הקולטת באמצעות כלי אבחון מקובלים. הערכה זו קובעת את אופי הטיפול בקשיש.
אומדן התנהגותי – תבוצע אף היא באמצעות האחות הקולטת.
איסוף מידע רלוונטי מהמשפחה – על מנת שניתן יהיה לטפל בקשיש בצורה הטובה ביותר ולהתאים את הטיפול הפרטני אליו, אוספים מידע מבני המשפחה על מנת להבין את הרקע האישי, תרבותי וחברתי של המטופל.
תוכנית סיעודית ראשונית ותיעוד – על סמך המידע שנאסף מתאימים לקשיש את התוכנית הסיעודית הראשונית שלו שתלך ותתעדכן עם הזמן.

דילוג לתוכן