בתי אבות דיור מוגן וסיעוד בישראל
יעוץ והכוונה חינם 24 שעות

מערך התזונה בבתי אבות סיעודיים

מערך התזונה בבתי אבות סיעודיים

אחד מהאספקטים החשובים ביותר בטיפול בקשישים סיעודיים הוא נושא התזונה. תזונה נכונה מהווה גורם טיפולי ומעלה בצורה משמעותית את איכות החיים של המטופל. בבית אבות סיעודי או בית אבות לתשושי נפש ישנה אוכלוסייה הנמצאת בסיכון להפחתה בצריכת המזון בעקבות תחלואה או ירידה בתפקוד.
על מנת לאפשר את המשך התזונה הנכונה והמתאימה לכל אחד מהשוהים בבית האבות יש לשלב בין מספר גורמים טיפוליים. בעלי תפקידים אלו אחראיים בסופו של דבר על הכנת הטיפול התזונתי ויישומו הלכה למעשה.

הגדרות:
מזון ייעודי – זהו מזון אשר בא לספק צורך מסוים של מטופל (כמו למשל הזנה באמצעות זונדה) ושאושר ככזה על ידי משרד הבריאות. מזון ייעודי – להשלמת התזונה. מזון ייעודי יחידי – מזון ייעודי אשר מחליף לגמרי את ההזנה הרגילה.
תוספי תזונה – חומרים שאושרו על ידי משרד הבריאות לצריכה כמזון ובכללם – ויטמינים, חומצות אמינו, מינרלים, תמציות צמחים וכו'.
הרכב מזונות מיוחד – כלל המזונות אשר שונים מהתפריט המוגש במקום ומותאמים באופן אישי לצרכים של הקשיש. מזונות אלו יכולים להיות הן מזונות שלא נמצאים בתפריט והן תוספי תזונה שונים. מזון זה ניתן כתוספת השלמה למזון הרגיל או לחלוטין מחליף אותו, וזאת על פי שיקול הדעת של הרופא או הדיאטנית.

אומדן תזונה בבית אבות סיעודי
זוהי תוכנית התזונה לכל מטופל המתבצעת כחלק מתהליך הקליטה בבית האבות הסיעודי. אומדן זה מתבצע על ידי הצוות המקצועי במקום הכולל רופא, אחות ודיאטנית. עד לגיבוש התוכנית הפרטנית תינתן למטופל המלצה לתזונה כללית, לפי שיקול דעת הרופא במקום. תוכנית הטיפול התזונתי מתעדכנת מפעם לפעם (לפחות פעם בחצי שנה) על ידי התזונאית במקום.

סוגי תזונה בבית אבות סיעודי
תפריט כללי – כאמור, ההנחייה על התפריט הבסיסי יינתן על ידי אחות או דיאטנית וזאת בכפוף לאישור הרופא במקום. מי שאחראי על ביצוע התוכנית ועל ההזנה בפועל היא האחות שגם עוקבת אחר ההזנה.
תפריט אישי – התפריט האישי של המטופלים כולל התייחסות פרטנית לצרכים הרפואיים שלהם. לעתים קרובות התפריט הינו דיאטטי וזאת על פי הצרכים הספציפיים של המטופל. למשל – דיאטה מרובת חלבונים או דלת סוכר וכן הלאה. דיאטה זו נקבעת על ידי הדיאטנית והרופא בבית אבות סיעודי. מתן תוספי התזונה, אם ישנם, מחייבים אישור רפואי וחתימה על ביצוע.

כאמור, תוכנית הטיפול התזונתי בבתי אבות סיעודיים ובבתי אבות לתשושי נפש מורכבת ממספר אנשי מקצוע המחייבים תיאום ביניהם. בבתי האבות הנמצאים בפיקוח משרד הבריאות מוודאים שאכן המוסדות נוהגים על פי נהלים ברורים, וזאת כדי למנוע מצב של טיפול תזונתי לקוי

דילוג לתוכן