בתי אבות דיור מוגן וסיעוד בישראל
יעוץ והכוונה חינם 24 שעות

ביטוח סיעודי – רקע

ביטוח סיעודי – רקע

היום בשוק ישנן המון חברות ביטוח המציעות ביטוח סיעודי עם כיסויים שונים ובעלויות שונות. על מנת שנוכל לבחון את הכיסוי הביטוחי כראוי עלינו להכיר תחילה את עולם המושגים שבו משתמשות חברות הביטוח.

מי מוגדר סיעודי?
קשיש סיעודי הוא קשיש אשר אינו מסוגל לבצע את פעולות היומיום לבדו ולשם כך הוא צריך סיוע. פעולות היומיום מורכבות מאוסף של 6 פעולות בסיסיות: קימה ושכיבה, התלבשות והתפשטות, רחצה, אכילה ושתיה, הליכה ושליטה על הסוגרים. מעבר להגדרה זו, גם זקן עם דמנציה המוגדר תשוש נפש ייחשב סיעודי אף הוא.
מספר הקשישים הסיעודיים עולה בחדות עם הגיל. רק כ-6% מבין הקשישים בני ה-65-74 מוגדרים סיעודיים לעומת 32% מבין הקשישים בני השמונים פלוס.
ישנה הגדרה נוספת של "חולה סיעודי מורכב" – זהו חולה סיעודי הסובל מקשת של בעיות קשות כגון פתעי לחץ בדרגה חמורה, חולה סרטן וכו') ודורש טיפול מיוחד. מימון האשפוז עבור קשיש המוגדר כסיעודי מורכב נעשה תחת קופת החולים כאשר בני המשפחה והחולה עצמו משלמים איזשהו סכום עבור השתתפות עצמית.

אחריות על הטיפול בקשיש סיעודי
הטיפול בקשיש סיעודי אינו חלק מהחבילה שמקבלים במסגרת חוק בריאות ממלכתי ולכן האחריות נופלת על משפחת הקשיש. ישנה אפשרות להשתתפות בתשלום מטעם משרד הבריאות ("קוד" משרד הבריאות) ומשרד הרווחה וזאת לאחר בחינה של מצבו הפיזי והפיננסי של הקשיש. סיוע זה הוא חלקי ומי שרוצה להרחיב את סל השירותים נאלץ לשלם על כך מכספו.
אפשרויות המימון עבור קשיש סיעודי הינם לפי כך הכנסתו השוטפת בין אם זה שכר או פנסיה ובין אם זה תקבולים מביטוח לאומי, השכרה או מכירה של הדירה בה הוא התגורר, חסכונות, כספים מבני המשפחה וכן – ביטוח סיעודי.

בחירה להישאר בבית
קשיש סיעודי זכאי להמשיך להתגורר בביתו. כל עוד הוא שוהה בבית יכול הקשיש לקבל סיוע מביטוח לאומי על פי המגיע לו מחוק ביטוח סיעוד. היקף הסיוע נקבע על ידי המוסד לביטוח לאומי לאחר אבחון מצבו הפיזי והכספי. סיוע זה מתבטא בשעות מטפל שבועיות שיכולות להגיע ל-10-15 שעות בשבוע.

מעבר לבית אבות סיעודי
בתי אבות רבים מכילים מחלקה המיודת לקשישים סיעודיים. חולה סיעודי הנזקק לאשפוז ואין באפשרותו או באפשרות משפחתו לממן עבורו את השהות במוסד יכול הגיש בקשה למשרד הבריאות לקבלת סיוע כספי והשתתפות בהוצאות האשפוז. מתן סיוע זה מתבצע גם כאן על פי קריטריונים כספיים ופיזיים של הקשיש. על פי רוב ישנה רשימת המתנה לקבלת קוד אשפוז סיעודי.

על מנת לברר את זכויותיכם בביטוח הלאומי ניתן ליצור קשר עם המשרד הראשי – 02-6709211

מחלקה סיעודית בבית דיור מוגן
בבתי דיור מוגן רבים ישנה מחלקה סיעודית המיועדת לדיירים אשר ברבות השנים הופכים סיעודיים ומאפשרת להם להישאר במקום גם כאשר חלה נסיגה ביכולת שלהם. מחלקות אלו מפוקחות על ידי משרד הבריאות כמו כל מחלקה סיעודית אחרת אולם הכניסה לשם לרוב מיועדת לשוהים בבית הדיור המוגן בלבד.

דילוג לתוכן