בתי אבות דיור מוגן וסיעוד בישראל
יעוץ והכוונה חינם 24 שעות

התמודדות עם פעילויות יומיומיות לקשיש תשוש נפש חלק ה'

התמודדות עם פעילויות יומיומיות לקשיש תשוש נפש חלק ה'

החלק האחרון של המאמר על דרכי ההתמודדות עם פעילויות יומיומיות של חולי אלצהיימר ידון בעיקר בבעיות התהגותיות וכיצד בתי אבות לתשושי נפש מתמודדים איתם.

אלימות – שינויי מצבי רוח קיצוניים ושינויי התנגות נפוצים כתופעות של מלת האלצהיימר. חולי אלצהיימר לעתים מתנהגים בתוקפנות וברוגז, דבר שיכול להתבטא הן באופן מילולי והן באופן פיזי. לעתים הדבר יכול להתבטא באיומים, קללות, העלבות, צעקות וגרימת נזק הן לרכוש והן לאנשים הנמצאים בסביבה. תוקפנות זו היא תוצאה ישירה של המחלה ויכולה להיגרם כתוצאה מאיבוד כושר השיפוט, חוסר יכולת לבטא תסכול בדרכים אחרות מקובלות יותר, גירוי יתר של החושים, בלבול כללי או לעתים אפילו כתגובת לוואי לתרופות. אם כן, כיצד בתי אבות לתשושי נפש מתמודדים עם הבעיה ומהם הדרכים המקובלות להתמודדות?
דבר ראשון יש לבדוק את התרופות שהחולה נוטל על מנת לשלול שמדובר בתגובת לוואי לתרופה כלשהי. לברר האם קיים גורם להתנהגות זו – חוסר נוחות, רעש, לברר אם משהו מציק וכן הלאה. ניתן לגרום להסחת דעת (למשל על ידי השמעת מוסיקה) על מנת להסיח את תשומת הלב ממקור ההפרעה. חשוב להפחית את הסיכון למזק על ידי הרחקת חפצים עם פוטנציאל לגרימת חבלה והתרחקות. צריך להיות תקיף בתגובה לתוקפנות אולם אין טעם בענישה משום שהמטופל אינו מסוגל לזכור את אשר אירע ואינו יילמד מכך.

דיכאון – לעתים קיים בלבול באבחנה בין דיכאון לבין דמנציה. קורה שדיכאון כשלעצמו גורר ירידה בתפקודים המנטליים כגון זיכרון, אולם טיפול בדיכאון מחזיר את המצב למסלולו. לא כן המצב בדיכאון הנגרם כתוצאה ממחת הדמנציה. הסיבות לדיכאון עקב אלצהיימר הינן מגוונות – לעתים הן תוצאה ביולוגית פיזית מהמחלה אולם במקרים רבים זוהי תוצאה של החרדה של החולה מפני ההתדרדרות במצבו והמודעות שלו כלפי המחלה. בנוסף דיכאון וחרדה יכולים להופיע כתוצאה מחוסר ביטחון הנגרם בשל הירידה ביכולת המנטלית של החולה. חולה האלצהיימר לעתים מפתח דמיונות שווא ודואג לאנשים שאינם בין החיים עוד, יש לו קושי בהבנה היכן הוא נמצא וכל תפיסת העולם שלו אינה קוהרנטית וגורמת לבלבול רב ולחרדה. דיכאון קליני יכול להביא לחוסר בתיאבון, ירידה במשקל והתדרדרות במצב הגופני, חוסר שעות שינה ושינוי דפוסי שינה. החולים באלצהיימר אינם מסוגלים להתמודד בכוחות עצמם עם הנושא.
בתי אבות לתשושי נפש מתמודדים עם הנושא במגוון דרכים – מעודדים את הקשיש להימצא בחברת אנשים, מטילים עליו משימות קטנות שהוא יכול לבצע הגורמות לו לתחושה של ערך עצמי, נותנים לו תעסוקה ודואגים לביקורים של חברים ושל קרובי משפחה. לעתים, בהתייעצות עם הפסיכוגריאטר במקום, ניתן לשקול מתן תרופות נוגדי דיכאון. בנוסף, ישנם בתי אבות אשר מאפשרים שימוש בקנאביס רפואי אשר הוכח לגביו שהוא יכול להיות דיכאון בחלק מן המקרים והשפעות הלוואי שלו קטנות יותר מתרופות נוגדות דיכאון אחרות.

על מנת למצוא בית אבות לתשושי נפש העונה על הצרכים הספציפיים של החולה והמשפחה רצוי להיעזר במומחה. ניתן להתייעץ עם מומחה 24 שעות ביממה, ללא עלות, בטלפון – 053-336-2407.

דילוג לתוכן