בתי אבות דיור מוגן וסיעוד בישראל
יעוץ והכוונה חינם 24 שעות

התמודדות עם פעילויות יומיומיות לקשיש תשוש נפש

התמודדות עם פעילויות יומיומיות לקשיש תשוש נפש

מחלת האלצהיימר כמו מחלות דמנציה אחרות הינה מחלה המתפתחת במשך שנים והנסיגה ביכולת הקוגניטיבית הינה הדרגתית. לאורך שלבי המחלה חשוב לשמור על עצמאות הקשיש בביצוע הפעולות שהוא רגיל לבצע עד כמה שניתן אולם חשוב לשמור גם על בטיחות הקשיש ולהשגיח שהוא אינו פוגע, שלא במתכוון, בעצמו או בסביבה בעת ביצוע פעולות אלה.
הנחיות אלו מיושמות בכל בית אבות לתשושי נפש אולם הן מיועדות גם לקשישים שעדיין נמצאים בביתם וההשגחה עליהם נעשית על ידי המשפחה או על ידי עובד זר.

נהיגה – עם התפתחות מחלת האלצהיימר התגובות נעשות איטיות יותר כמו גם כושר השיפוט שנפגם. בנוסף לאלו יכולת ההתמצאות הולכת ומתדרדרת וכך גם הזיכרון לטווח קצר. השילוב של הגורמים הללו הופכים את הנהיגה למסוכנת ביותר. הדרך הנכונה, אם כי לא תמיד אפשרית, להתמודד עם הנושא הינה להגיע להבנה משותפת עם חולה האלצהיימר על הפסקת הנהיגה. במידה ואין הסכמה כזו ניתן לפנות לרופא המשפחה, או הרופא הפסיכו-גריאטר ולדווח על כך. הם מחוייבים להעביר את הדיווח למשרד התחבורה ובכך לאסור באופן חוקי את המשך הנהיגה של הקשיש.

רחצה והלבשה – אחת המטלות השכיחות המסובכות בטיפול בקשיש תשוש נפש הינה הרחצה. במקרים רבים חולי האלצהיימר מסרבים בתוקף להתקלח מסיבות שונות – מוטוריות, קוגניטיביות, רגשיות וכן משום שלפעמים הם שוכחים מהי הסיבה שלשמה מתקלחים. בנוסף הבגדים שהם בוחרים אינם מתאימים לעונה או לסיטואציה. הדבר גורר תכונה רבה מסביב לעניין המקלחת והופך להיות גורם למתח בינם לבין המטפלים. על מנת לפשט את התהליך יש צורך ביצירת שגרת מקלחת רגועה וקבועה, שימוש בבגדים פשוטים ללבישה וכן זיהוי מהי הסיבה הגורמת לחשש מפני הרחצה אצל אותו קשיש.

שימוש בשירותים – אי שליטה בסוגרים הינו מאפיין של המחלה בשלב מסויים. חוסר השליטה יכול להיגרם כתוצאה משלל בעיות – משך הזמן הלוקח להגיע לשירותים, הקושי שבהסרת הבגדים, שיפוט לקוי בנוגע למיקום השירותים וכן הלאה. על מנת להקל על חולה האלצהיימר יש לסמן את דלת השירותים ואת הדרך אליה באופן מאוד ברור. בנוסף, יש להתאים את הלבוש כך שניתן יהיה להסיר אותו בקלות והוא לא יהווה מכשול. כן יש לשתות פחות לפני שעת השינה. בתי אבות לתשושי נפש מקפידים על סימון המקומות החשובים ואת דרכי הגישה אליהם, כמו גם שימוש בבגדים נוחים לפתיחה ולסגירה. כאשר המצב כבר אינו מאפשר שליטה על הסוגרים עוברים להשתמש בחיתולים למבוגרים.

לחץ כן לרשימה מלאה של בתי אבות בישראל.

דילוג לתוכן