בתי אבות דיור מוגן וסיעוד בישראל
יעוץ והכוונה חינם 24 שעות

התמודדות עם פעילויות יומיומיות לקשיש תשוש נפש חלק ד'

התמודדות עם פעילויות יומיומיות לקשיש תשוש נפש חלק ד'

חלק זה של סדרת המאמרים אודות דרכי ההתמודדות עם פעילויות יומיומיות של קשישים תשושי נפש ידון בהתמודדות עם האספקטים ההתנהגותיים של המחלה. במהלך שלבי המחלה האישיות של החולה עוברת שינוי והופכת להיות קיצונית יותר. בנוסף ישנם שינויי מצבי רוח תכופים המקשים על הטיפול בחולה.

האשמה בגניבה – חולי אלצהיימר הופכים להיות חשדניים יותר ויותר וסובלים מפרנויות. הדבר נובע בחלקו מאובדן הזיכרון לטווח קצר הגורם לכך שהם שוכחים היכן הניחו את חפצי הערך שלהם או הכסף וכך הם מאשימים את סביבתם בגניבה. ישנם חולים אחרים המחביאים חפצים. התמודדות עם התופעה הזו היא בראש ובראשונה שמירה על הסדר, תוך שימת לב היכן כל דבר מונח, בדיקת האשפה לפני השלכתה כדי שלא יימצאו בה דברי ערך. חשוב מאוד לא להתווכח עם הקשיש לגבי ההאשמות שכן זה רק יוצר מתחים מיותרים סביב הנושא. אם הבעיה מחריפה יש אפשרות לבחון טיפול תרופתי.

הזיות – חלק מחולי האלצהיימר הוזים שהם רואים דמויות שאינן קיימות, שבעלי חיים או אנשים תוקפים אותם. לעתים ההזיות מופנות כלפי המטפל שהופך להיות דמות מפחידה. ההזיות גורמות לחרדה רבה אצל המטופל וגורמות למתח רב גם אצל המטפל. בתי אבות לתשושי נפש ערוכים לטיפול בהזיות. הטיפול יכול להיות תרופתי – הן בבחינת האפשרות שתרופה כלשהי היא שגורמת להזיות וכן בחינת אפשרות לטיפול תרופתי בהזיות. חשוב להעניק ביטחון לחולה ולוודא שאין בהזיה אפשרות לפגיעה בו או בסביבה שלו, אין טעם להוכיח את החולה על כך שמדובר בהזייה ולנסות להסיח את דעתו מן ההזייה – ניתן על ידי העלאת זיכרונות רחוקים. הזיכרון לטווח ארוך נפגע פחות מן המחלה ולכן זכרונוות אלו יכולים לשמש כמקלט בטוח עבור החולה ולנסוך עליו תחושת ביטחון.

מיניות – גישתם של חולי אלצהיימר למין משתנה מאוד. יש שמאבדים את החשק המיני ויש כאלו המגלים עוררות מחדש. חולי אלצהיימר עשויים להפגין התנהגות שאינה מקובלת כמו התערטלות בפומבי. למטפלים חשוב לזכור כי התנהגות זו הינה חלק מן המחלה ולהמשיך לנהוג באיפוק כלפי תופעות אלו. הסחת דעת החולה לעתים מפסיקה את ההתנהגות הבלתי הולמת. לעתים המבוכה הגדולה ביותר נגרמת לבן הזוג של החולה אולם גם עליו לזכור שזהו חלק מהמחלה ולא להיפגעץ אם התופעה חמורה או חוזרת על עצמה ניתן לבחון אפשרות של טיפול תרופתי.

בתי אבות לתשושי נפש מתמודדים עם מגוון התופעות שתוארו הן באמצעות צוות רב מקצועי המיומן בטיפול בקשישים תשושי נפש והן באמצעות טיפול תרופתי. בתי אבות סיעודיים עם מחלקה לתשושי נפש כוללים שירות רפואי ופסיכוגריאטרי אשר באים לעזרת המטופלים ויכולים לסייע להם רבות בהתמודדות עם המחלה.

על מנת לקבל ייעוץ ממומחים לגבי האפשרות של מעבר לבית אבות ניתן לחייג לטלפון 053-336-2407

דילוג לתוכן