בתי אבות דיור מוגן וסיעוד בישראל
יעוץ והכוונה חינם 24 שעות

התמודדות עם פעילויות יומיומיות לקשיש תשוש נפש חלק ג'

התמודדות עם פעילויות יומיומיות לקשיש תשוש נפש חלק ג'

מאמר זה בהמשך ל-2 המאמרים שקדמו לו ימשיך לתאר דרכי התמודדות עם מחלת האלצהיימר, כפי שבתי אבות לתשושי נפש מיישמים בשיטות הטיפול שלהם. ההתמודדות עם קשיש תשוש נפש אינה פשוטה – שינויי מצב רוח, דיכאון, ירידה בכל התפקודים המנטליים הינם חלק מהפנים של המחלה ומשך המחלה הארוך כמו גם הירידה ההדרגתית ביכולות יוצרת עומס נפשי גדול מאוד על המטפל. במדריך זה נמשיך לתאר כיצד ניתן להתמודד עם הקשיים השונים הנגרמים בעקבות המחלה.

התנהגות חוזרת – חולי האלצהיימר לוקים בשימוש בזיכרון לטווח קצר, דבר הגורר לעתים התנהגות או שיחה החוזרים על עצמם שוב ושוב משום שהם אינם זוכרים שכבר ביצעו את אותה פעולה. על מנת להתמודד עם חזרה זו ניתן להשיח את דעת החולה על ידי העלאת נושא שיחה חדש, ניתן להזכיר לו דברים מהעבר הרחוק וכך על ידי שימוש בזיכרון לטווח ארוך שנפגע פחות להתגבר על הבעיות הנגרמות על ידי הלקות של הזיכרון לטווח הקצר. בנוסף ניתן להכין דף תשובות לשאלות החוזרות על עצמן וכך החולה יכול למצוא תשובות לשאלות שהוא שואל מבלי להטריח שוב ושוב את המטפל.

תלות – מחלת האלצהיימר וההכרה ביכולות המתדרדרות יוצרות חוסר ביטחון הגורר תלות מוחלטת במטפל וצורך פיזי של קרבה ממנו ללא הפוגה. התנהגות זו מקשה מאוד על המטפל שנשאר "כבול" אל החולה ואינו יכול לצאת לבצע סידורים או כל דבר אחר. אחד הפתרונות הוא למצוא תעסוקה לקשיש במשך היום – אם על ידי "החלפת משמרות" ואם על ידי כניסת הקשיש למרכז יום. בתי אבות מתמודדים עם בעיה זו על ידי החלפת משמרות וכן על ידי צוות גדול דיו לדאוג לחוסים אצלם.

שוטטות – רבים מחולי האלצהיימר סובלים מבעיה של שוטטות ואי שקט. הם מסיירים ללא מטרה בתוך הבית ובחוץ ונוטים לשכוח את דרכם וללכת לאיבוד. הסיבות לשוטטות יכולות להיות מגוונות – מחוסר שקט רגעי, רעב, חוסר נוחות, חרדה, צורך במטפל וכו'. בתי אבות מתמודדים עם הבעיה על ידי "שחרור אנרגיה" – התעמלות מבוקרת והוצאת מרץ. בנוסף מסמנים בצבעים ובעזרים אחרים את הדלתות ואת הדרכים החשובות ובכך מאפשרים לקשיש למצוא את דרכו שאבדה. בנוסף, המתחם של בית האבות סגור ויש שמירה כך שקשיש שהולך לאיבוד יימצא בתוך בית האבות ולא יוכל לשוטט ברחוב.

אתר האינטרנט "דיור זהב" נותן שירות ייעוץ והכוונה לבתי אבות לתשושי נפש על ידי מומחים, 24 שעות ביממה ללא תשלום. לפרטים נוספים ניתן להתקשר לטלפון – 053-336-2407

דילוג לתוכן