בתי אבות דיור מוגן וסיעוד בישראל
יעוץ והכוונה חינם 24 שעות

מילון מונחים דיור מוגן – חלק א'

מילון מונחים דיור מוגן – חלק א'

מהם דמי כניסה? מהו פיקדון מופחת? ומה אומר המושג שיעור השחיקה?

להלן מילון מונחים בו ריכזנו עבורכם את המושקים הנפוצים ביותר בתחום הדיור המוגן

דיור מוגן
נתחיל עם המושג הבסיסי – מהו דיור מוגן?
זוהי מסגרת המיועדת לקשישים עצמאיים המעוניינים להמשיך את שגרת חייהם בתוך סביבה המאפשרת קבלת שירותים שונים כגון שירותים רפואיים זמינים, ביטחון וכו',
בנוסף, מספקת המסגרת סביבה חברתית, חוגים, העשרה, פעילות ספורט, חוגים וכו'.

פיקדון
תשלום אותו מעביר הדייר בעת הכניסה לדירה, כפי שסוכם בחוזה עם הבית. סכום זה נשחק עם השנים בהתאם לטבלאות השחיקה (ראה ערך "טבלאות שחיקה"). על פי רוב מדובר על שחיקה של 2%-3% למשך עשר שנים, כאשר בתום תקופת ההתגוררות בבית מוחזר שארית הסכום (שמרכיב את רובו), ללא ריבית, לדייר או לבני משפחתו.

פיקדון מופחת
לעתים ישנה אופציה להפחית את דמי הפיקדון לדייר המבקש בכך ולהעלות את רמת השחיקה ודמי השימוש החודשיים בהתאם. מסלול זה מיועד למי שאין ברשותו מספיק נכסים נזילים.

דמי כניסה
מסלול של פיקדון מופחת אשר בו משולמים 60% מדמי הפיקדון המלאים. סכום זה נשחק תוך ארבע שנים. מסלול זה מאפשר זכות על הדירה לכל החיים ללא פיקדון מלא.

דמי אחזקה חודשיים
תשלום חודשי קבוע אשר משלם הדייר עבור סל השירותים שהוא מקבל מהבית. שירותים אלו מפורטים בחוזה ההתקשרות בין הדייר לבית.

שכר דירה
מסלול נוסף המאפשר לדיירים להתגורר בביתדיור מוגן ללא צורך בפיקדון. שכר הדירה כולל הן את דמי השחיקה, הן את הריבית שהייתה מתקבלת מהפיקדון והן את דמי האחזקה החודשיים כך שמכל המסלולים זהו המסלול עם שיעור התשלומים החודשי הגבוה ביותר.

ועדת קבלה
קבוצה של מספר אנשי מקצוע מבית הדיור המוגן אשר עורכים היכרות עם הדייר הנכנס וזיהוי הצרכים המיוחדים המאפיינים אותו. ועדה זו מציגה לדייר את אופיו של הבית ומבררת את ציפיותיו וכך בוחנים במקביל את התאמת הדייר לבית.

הבאת תרופות
בחלק מהבתים קיים השירות של הבאת תרופות מרשם לדיירים מקופות החולים השונות ובכך לחסוך את הצורך של הקשיש להמתין בתורים ארוכים. הדבר נוח במיוחד לאלו הלוקחים תרופות מרשם באופן קבוע, כגון תרופות להורדת לחץ דם.

יחידת דיור
הדירה בה מתגורר הקשיש בבית הדיור המוגן. ישנם מאפיינים שונים של היחידות כגון: גודל היחידה, מספר חדרים, אבזור המטבח, מספר קומה, כיווני אוויר ונוף, ריהוט וכו'

לחצן מצוקה
הלחצן מצוי בכל יחידת דיור ולמעשה בכל מקום בו עלול הדייר להיזדקק לעזרה.

דילוג לתוכן