בתי אבות דיור מוגן וסיעוד בישראל
יעוץ והכוונה חינם 24 שעות

בתי אבות בשפלה

בתי אבות בשפלה

במאמר זה נסקור את האפשרויות העומדות בפני מי שמחפש בית אבות בשפלה. תהליך חיפוש בית אבות הינו תהליך מורכב, הדורש היכרות עם הפתרונות המוסדיים הקיימים, הבנת הצרכים של הקשיש והכרה של התהליכים הבירוקרטיים הכרוכים בכך. במקרים רבים הדבר נעשה גם מתוך לחץ של זמן עקב אירוע כזה או אחר.

אחת השאלות הראשונות שנשאלות כאשר תרים אחר פתרון מוסדי לגיל הזהב הינה היכן ממוקם אותו מוסד. ברוב המקרים ישנה חשיבות רבה לכך שבית האבות יהיה קרוב למשפחה ולקרובים בכדי שיוכלו להגיע ולבקר וכן שתהיה נגישות טובה (תחבורה ציבורית נוחה, חנייה לרכבים פרטיים וכו'). מאמר זה מיועד למי שכבר ענה על השאלה הראשונה – באיזה איזור הוא מחפש בתי אבות.

השאלה השנייה שצריכה להישאל היא – האם בית האבות מתאים לצרכים של הקשיש. האם צוות המקום והציוד נותנים מענה לצרכים הרפואיים/סיעודיים של הקשיש. ניתן לסווג את בתי האבות בשפלה למספר קטגוריות ראשיות:
בתי אבות לעצמאיים ותשושים בשפלה – מתאים לקשישים אשר מבצעים את מרבים או כל פעולות היומיום בעצמם כמעט ללא צורך בעזרה מגורם חיצוני. בתי אבות לעצמאיים ותשושים מפוקחים על ידי משרד הרווחה.
בתי אבות סיעודיים בשפלה – מתאים לקשישים אשר מצבם התפקודי הוגדר כסיעודי לאחר שעברו מבחני ADL (Activities of Daily Living). בתי אבות סיעודיים כוללים צוות המנוסה בסיעוד ובטיפול בחוסים סיעודיים. הצוות הרב מקצועי במקום יכלול רופא אשר ינחה על תוכנית הטיפול ועל מתן התרופות, צוות אחיות, פיזיותרפיסטים, תזונאים, עובדים סוציאליים וכן הלאה. בתי אבות סיעודיים בשפלה ובכל הארץ מפוקחים על ידי משרד הבריאות.
בתי אבות לתשושי נפש בשפלה – מתאים לקשישים הלוקים בדמנציה (שיטיון) שהגורם הנפוץ לה הוא אלצהיימר. בתי אבות לתשושי נפש ערוכים לטיפול ולהקלה על הסימפטומים של אלצהיימר הכוללים אובדן זיכרון, קושי בהתמצאות במרחב ובזמן, מצבי רוח קיצוניים ומשתנים וכן הלאה. בבית אבות לתשושי נפש יהיה גם פסיכוגריאטר שיכול לתת מענה לצרכים של הקשישים החוסים במקום.
בתי אבות לשיקום בשפלה – מתאים לקשישים שמצבם הוא סיעודי אולם יש להם אופק שיקומי. לרוב הדבר נובע מירידה זמנית ביכולת התפקודית שנובע ממחלה או מתאונה. לאחר שהייה זמנית (לרוב מדובר מספר שבועות) משתחרר הקשיש לביתו או למסגרת הקודמת בה הוא שהה.

כפי שצוין קודם, תהליך החיפוש אחר בית אבות בשפלה או בכלל הינו תהליך מורכב. ישנם שיקולים רבים חשובים ונוספים הנכנסים למשוואה כגון הנושא הכספי, התאמה חברתית, "כימיה" עם צוות המקום וכן הלאה. על מנת למצוא את הפתרון המתאים ביותר רצוי להתייעץ עם מומחה. לייעוץ והכוונה במציאת בית אבות ללא תשלום, 24 שעות ביממה, ניתן להתקשר לטלפון מספר – 053-336-2407.

דילוג לתוכן