בתי אבות דיור מוגן וסיעוד בישראל
יעוץ והכוונה חינם 24 שעות

אפוטרופסות לחולה אלצהיימר

אפוטרופסות לחולה אלצהיימר

קשישים תשושי נפש החולים באלצהיימר או במחלות דמנציה אחרות מאבדים את היכולת להתנהל בכוחות עצמם ואת יכולת השיפוט בעניינים כספיים ובהחלטות הנוגעות לאופן הטיפול בהם ובמקרים רבים נוצר צורך למנות אפוטרופוס לחולה. עם התקדמות המחלה אין ברירה אלא לנהל עבור החולה את רכושו ואת חייו למעשה.
למשל, במקרים רבים קיים הצורך לתת את הטיפול לקשיש בתוך מסגרת של בית אבות אולם ישנה התנגדות לכך מצד הקשיש, במיוחד אם מדובר בבתי אבות לתשושי נפש.
חשוב לבצע את תהליך מתן האפוטרופסות בשלב מוקדם על מנת שאותו אפוטרופוס יוכל לקבל את ההחלטות הנכונות הנוגעות לטיפול הרפואי הרצוי לחולה. למשל, אם יש צורך לבצע ניתוח דחוף אז יוכל אותו אפוטרופוס לחתום בשמו של החולה ולמנוע עיכוב מיותר במתן הטיפול. במקרה של ניתוח מציל חיים אזי יכולים 3 רופאים להחליט על קיום הניתוח בהיעדר אפוטרופוס על גוף.
ישנן אם כן 2 מטרות לאפוטרופסות:
ניהול הנושאים הבריאותיים ואז ההגדרה היא אפוטרופוס על גוף
ניהול הנושאים הכספיים ואז ההגדרה היא אפוטרופוס על רכוש.
ניתן להגיש בקשה לכל אחד משניהם בנפרד או על שניהם ביחד.

מי זכאי להגיש בקשה לאפוטרופסות?
קרובי משפחה קרובים – הורים, סבים, ילדים, נכדים ואחים.
גוף המטפל בחסויים

איך מגישים את הבקשה?
את הבקשה לאפוטרופסות מגישים לבית המשפט לענייני משפחה באופן עצמאי או בסיוע של עורך דין ו/או עובד סוציאלי של הרשות המקומית.

כיצד מוגדרים היחסים בין האפוטרופוס לחוסה?
מבחינת החוק, ברגע שבית המשפט קבע אפוטרופוס האדם שהיה עד אותו רגע עצמאי מקבל מעמד של חסוי שדומה למעמד של קטין. הוא חייב בציות לאפוטרופוס ולרוב הפעולות שהוא עושה אין תוקף ללא האישור של האפוטרופוס והאפוטרופוס יכול לבטלן. במקרים מסויימים אף ניתן להכריז על החסוי כפסול דין ובכך כל פעולה שעושה החסוי הופכת לחסרת תוקף משפטי. בכך מונעים מן החסוי לבצע החלטות לא אחראיות ברכושו.

מה כוללת הבקשה?
מלבד פרטים אישיים ישנה חובה לצרף חוות דעת של מומחה בתחום הנפשי כגון פסיכו-גריאטר או פסיכיאטר הקובעת כי אותו אדם אינו מסוגל לנהל את ענייניו באופן עצמאי או שהוא מסוגל לנהל את ענייניו רק באופן חלקי.
בנוסף יש צורך לצרף דו"ח פסיכו סוציאלי שימולא על ידי עובד סוציאלי.
כתב הסכמה של האפורופוס המיועד. במידה ויש ילדים אז יש צורך בתצהיר מהם הקובע את הסכמתם למינוי האפוטרופוס.

לסיוע במציאת בתי אבות בכל הארץ ניתן לפנות אלינו 24 שעות ביממה לטלפון – 053-336-2407.

דילוג לתוכן