בתי אבות דיור מוגן וסיעוד בישראל
יעוץ והכוונה חינם 24 שעות

הטיפול בבית אבות לתשושי נפש – חלק א'

הטיפול בבית אבות לתשושי נפש – חלק א'

הסממנים המוכרים ביותר למחלת האלצהיימר הינם ירידה ביכולת הקוגניטיבית במספר מישורים: ירידה ביכולת הזיכרון, חוסר התמצאות במרחב, בלבול בנוגע לזמן וכן הלאה. חלק ניכר מהקושי בטיפול בקשיש תשוש נפש לא נובע מההתמודדות עם סימפטומים אלו אלא עם המאפיינים ההתנהגותיים של המחלה – דיכאון, תוקפנות, שינויי מצב רוח קיצוניים ותכופי, מחשבות שוא והזיות.

במאמר זה נציג את שיטות הטיפול המקובלות בבתי האבות לתשושי נפש על מנת להתמודד עם המחלה. שיטות אלו יכולות לשמש גם בני משפחה אשר מטפלים בקשיש תשוש נפש בבית.

עידוד לעצמאות – מחלת האלצהיימר גורמת לשינויים גדולים אצל הקשיש הסובל ממנה. שינויים אלו משפיעים על הדרך ועל מידת האפשרות שלו להתמודד עם מטלות היומיום. אולם, שינויים אלו משפיעים גם על המשפחה, הקרובים והמטפלים והדרך שבה הם מתייסים אליו. מטרת המטפלים בבתי האבות לתשושי נפש הינה לסייע לקשיש לבצע את מטלות היומיום ברמה הגבוהה ביותר שהוא מסוגל לה. כל עוד הקשיש מביע רצון לבצע פעולה כלשהי יש צורך לסייע לו במידת הצורך על מנת שיוכל לבצע את המטלה בעצמו. למשל, אם הקשיש מביע רצון להכין חביתה, אולם שוכח היכן נמצאים הדברים ניתן להביא לו את הרכיבים והכלים הדרושים ולאפשר לו להכין את החביתה בעצמו, תוך כדי השגחה כמובן. טיפול שכזה בא לסייע ככל הניתן לשמר את המצב הקיים ולדחות עד כמה שניתן את ההתדרדרות במצב. בנוסף, טיפול זה מחזק את הערך העצמי של אותו אדם בעיני עצמו ובעיני הסביבה ובכך תורם תרומה ניכרת לשיפור במצב רוחו.
צריך לזכור שבגלל האופי הלא צפוי של מחלת האלצהיימר כל אדם יזדקק לסוג שונה של עזרה ותמיכה, בהתאם למצב התפקודי שלו. בתוך זה חשוב לשמור על העיקרון – עידוד לעצמאות ברמה הגבוהה ביותר האפשרית.

שימוש בזיכרון לטווח ארוך – אחת התופעות הנפוצות במחלת האלצהיימר הינה אובדן הזיכרון לטווח הקצר. אולם, הזיכרון לטווח הארוך אינו נפגע. בית האבות לתשושי נפש בו שוהה הקשיש מנצל עובדה זו לשם הטיפול. עירור זכרונות ישנים מסייע למטפלים בבית האבות לייצר שיחה עם המטופל, להזכיר לו מי הוא ולהקנות לו שוב את תחושת הערך הנחוצה להתמודדות עם מחלה מורכבת כגון אלצהיימר. עירור הזכרונות אינו חייב להיעשות בשיחה אלא בצפייה בסרטים מאותה התקופה, הקשבה למוסיקה ישנה, הקראת סיפורים מוכרים וכן הלאה.

מציאת בית אבות לתשושי נפש שיענה על צרכי הקשיש והמשפחה הינה משימה מורכבת. לסיוע והכוונה על ידי מומחים במציאת בית אבות לתשושי נפש בכל הארץ, ניתן לחייג לטלפון – 053-336-2407.

המשך במאמר הטיפול בבית אבות לתשושי נפש – חלק ב'

דילוג לתוכן